Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK
Slaap in te halen? Wat u moet weten over een powernap!

Een tekort aan slaap heeft al heel snel effect op uw gemoedstoestand, uw geheugen en uw immuunsysteem. Zo gauw u een nacht te weinig slaapt, bouwt u een slaapachterstand op. Dit bouwt zich cumulatief op. En eenmaal een slaapachterstand moet u weer slaap zien in te halen.

Hoe kan een slaapachterstand het best worden ingehaald?

U kunt een avondje eerder naar bed. Maar bij een grote slaapachterstand hebt, helpt dat niet. En heel vroeg naar bed verstoort uw biologische ritme en slaapcyclus. Maar wat dan wel? Powernaps zijn het bewezen middel om slaaptekort in te halen zonder dat je slaapcyclus in de war raakt.

Hoe lang mogen powernaps duren?

De effectiviteit van een powernap zit ‘m in de uitvoering. Een powernap van 90 minuten is het meest effectief en daarmee haal je zo’n anderhalf uur slaaptekort in. Waarom 90 minuten en niet een uur zult u denken? Elke slaapcyclus van lichte naar diepe en weer terug naar lichte slaap duurt 90 minuten. Wanneer u een uurtje slaapt, zit u midden in de diepe (REM)slaap en die moet juist niet verstoord worden wanneer je slaap hebt in te halen.

Meer slaap in te halen? Zorg dat je je altijd houdt aan een veelvoud van de slaapcyclus van 90 minuten.

Op welk moment aan powernap?

Het beste moment voor een powernap zou tussen de half twee en half vier in de middag liggen. Onze alertheid is dan het laagst en daarmee het meest geschikte moment voor een powernap.

Powernap van 20 minuten

Mocht je geen tijd hebben voor een powernap van 90 minuten, neem dan een middagdutje van 20 minuten. Je wordt dan net wakker voor je in je diepe slaap komt. Minder effectief dan een powernap van 90 minuten maar helpt zeker!

Winterblues? Kies voor kleur in de slaapkamer!

Winterblues? Kies voor kleur in de slaapkamer!

Onbewust worden we beïnvloed door de kleuren om ons heen. Kleur is emotie en kleuren spelen een grote rol in hoe wij ons voelen. Yumeko dook in de Feng Shui kleurenleer. De juiste kleurbalans in uw slaapkamer laat uw winterblues vast verdwijnen.

Groene slaapkamer

Groen staat voor groei, inspiratie en verandering en zorgt voor zowel een verfrissend als ontspannend effect van de ruimte. Ideaal dus als uw relatie toe is aan een nieuwe, frisse wind.

Blauwe slaapkamer

Blauw staat voor gemak, verfrissing en overvloed. Volgens de Feng Shui is blauw de ideale kleur om de gezondheid van personen te verbeteren maar blauw zorgt ook voor harmonie, flexibiliteit en medeleven en brengt rust in relaties waar geregeld onenigheid is.

Witte slaapkamer

Wit staat voor puurheid en innerlijke kracht en bezit meer dan de andere kleuren over helende krachten. Wit maakt een ruimte rustig en kalmeert zelfs de emoties.

Gele slaapkamer

Geel wordt in Aziatische landen gezien als koninklijke kleur. Geel staat voor vrolijkheid, rijkdom en optimisme. Warme geeltinten zorgen voor een zachte en geborgen sfeer. Op een donker plekje kan geel de ruimte juist optisch wat lichter maken.

Roze slaapkamer

Roze is de balans tussen gepassioneerd rood en maagdelijk wit. Roze in de slaapkamer kan zorgen voor verbetering in de relatie. Met roze zit u dus altijd goed.

Grijze slaapkamer

In Nederlandse interieurs wordt grijs veel toegepast. Grijs staat voor onafhankelijkheid en vormt een schild voor invloeden van buitenaf.

De kleur rood wordt geassocieerd met passie, kracht en zelfvertrouwen, anderzijds het onrustig en verzwarend aanvoelen. Dit is verschillend per persoon. Dosering is belangrijk: rode accessoires zijn verstandiger dan een rode muur. Indien goed gebruikt, kan rood zorgen voor kracht, geluk en energie.

Natuurlijk zijn er nog veel meer kleurschakeringen met elk een eigen effect. Over het algemeen geldt dat lichtere kleuren een afgezwakte werking hebben van de donkere kleuren. Hou bij kleurgebruik altijd rekening met je eigen gevoel. Teveel kleurgebruik kan leiden tot chaos, meer op elkaar afgestemde kleuren zorgen juist voor harmonie.

Primeur: Yumeko’s recycled dons collectie

Yumeko dekbed van de recycled collectie dat door een meisje wordt gedragen

Als eerste beddengoedmerk in Nederland introduceren we een prachtige collectie dekbedden en kussens van recycled dons. De dekbedden en kussens behoren tot onze ReNew Collectie en is geheel vervaardigd van gerecycled materiaal. Hiermee verminderen we onnodig afval. Dat is beter voor het milieu. Benieuwd naar de ReNew Collectie en hoe een recycled dekbed en kussen ligt? We leggen het allemaal uit. 

Luxe dekbedden en kussens van gerecycled dons

Yumeko recycled dekbed logo

Alleen het zachtste dons van de hoogste kwaliteit wordt geselecteerd om in het luxe beddengoed te worden verwerkt. Het dons wordt grondig gereinigd en is afkomstig van kussens, dekbedden en jassen. Door het veerkrachtige dons een nieuwe bestemming te geven, draaien we de verspilling van het waardevolle dons drastisch terug.

De toekomst is circulair

De  meeste  Nederlanders slapen  onder een  dekbed  van dons, maar bijna niemand weet waar hun dons vandaan komt. En na gebruik krijgt dons vaak een enkeltje richting stortplaats of verbrandingsoven. Tot vandaag. Wij hebben een manier gevonden om dons op een hygiënische manier te recyclen, zonder concessies te doen qua comfort of kwaliteit. Wij geloven in een circulaire toekomst, waarin materialen van hoge kwaliteit zoveel mogelijk worden hergebruikt om de impact op mens, milieu en dier te verminderen. Zo dragen we bij aan een betere en mooiere wereld

Duurzaam dons van de hoogste kwaliteit

“Is het verschil tussen recycled dons en ‘normaal’ dons voelbaar?” Velen van ons waren hier benieuwd naar en we hebben het getest.  Er is geen verschil tussen gerecycled dons en ‘normaal’ dons – behalve de duurzaamheid ervan. De  dekbedden en kussens zijn superzacht, heerlijk warm, lekker luchtig en brandschoon – net als al onze andere luxe slaapkamer producten. Oftewel; alle voordelen van dons, maar dan nog beter voor de planeet.

Yumeko dekbed van de recycled ReNew collectie dat door een meisje wordt gedragen

Doe mee met de dons recycle actie

Maak de wereld nog mooier door je oude donzen dekbed en/of kussen door ons te laten recyclen. Bij aankoop van een product van de ReNew collectie, kun je je oude donzen dekbed en/of kussen terugsturen. Omdat je zo goed bezig bent, krijg je van ons 15% korting op je volgende aankoop bij Yumeko. Wij zullen ervoor zorgen dat jouw dons wordt omgezet in nieuw, luxe en duurzaam beddengoed.

Het speciale retourformulier zit in de doos wanneer het ReNew product wordt geleverd. Wil je meer informatie over het retour sturen van jouw oude donzen dekbed of kussen? Neem dan contact op met onze klantenservice via klantenservice@yumeko.nl of +31(0)207549122.   

Yumeko recycled dekbed in de hei

5 signalen waarom het matras toe is aan vervanging

Yumeko matras

Gemiddeld brengen we een derde van ons leven door in bed. Als we 90 jaar zijn, hebben we dus ongeveer 30 jaar in bed gelegen. Dat is best een lange tijd en daarom is het maar al te belangrijk dat je matras lekker ligt, goed ventileert en de juiste ondersteuning biedt.  Maar hoe weet je of je matras nog goed voor je is? Hieronder hebben we 5 belangrijke signalen voor je op een rijtje gezet. Zo bepaal jij of je toe bent aan een nieuw matras.  

Het matras is al enige jaren oud

Kan jij je nog herinneren wanneer en waar je je huidige matras hebt gekocht? De tijd gaat vaak sneller dan we denken en voor je het weet, is je matras weer aan vervanging toe. De maximale levensduur van een matras is meestal zo’n 8 tot 10 jaar. Natuurlijk hangt dit wel af van de kwaliteit en materiaal van je matras. Zo gaat een matras met pocketvering langer mee dan een matras van (natuur)latex. Ga dus vooral bij jezelf na hoe oud het matras is waar je op slaapt. Als je het niet zeker meer weet, ben je waarschijnlijk toe aan een nieuw matras. 

Last van rugklachten

Rugklachten door een oncomfortabele matras

Als het matras wat ouder is, verliest het langzaam de ondersteuning en veerkracht. Dit gebeurt meestal onopgemerkt, omdat het gedurende de tijd gebeurd. Dus niet per se alleen na 8 jaar goed gebruik van je matras, maar ook na 5 of 6 jaar kun je hier lichamelijke problemen – zoals rugklachten – van ondervinden. Als het matras minder comfortabel ligt en je met rugpijn wakker wordt, krijgt je lichaam waarschijnlijk niet de nodige ondersteuning. Dan is het misschien tijd voor een nieuw matras. 

Onrustige nachtrust en/of vermoeid wakker worden

Als je veel ligt te woelen in bed tot je eindelijk in slaap valt, ligt je matras waarschijnlijk niet comfortabel. Dit zorgt ervoor dat je een onrustige nachtrust hebt en vermoeid wakker wordt. Het kan zijn dat je huidige matras niet (meer) bij je past en je eigenlijk toe bent aan een nieuw matras. Om erachter te komen of het matras nog goed voor je is, kun twee dingen checken: (1) wanneer je op je rug ligt, moet je hele rug in contact zijn met het matras en (2) wanneer je op je zij ligt, moet je wervelkolom in een rechte lijn liggen. De tweede check kan het beste door iemand anders worden beoordeeld. 

Het matras is minder schoon of minder hygiënisch 

Glas water Naast dat we veel slapen in bed, bewegen we in bed en liggen we soms ook ziek in bed. Dat heeft een impact op de hygiëne van het matras. Gemiddeld verliezen we een kwart tot een halve liter aan vocht per nacht – dat zijn een tot twee glazen. Het matras reguleert en absorbeert dat vocht, maar naarmate de tijd vordert, verliest de functie zijn kracht. Dit kan ervoor zorgen dat vuil en schimmel zich ophoopt, wat de hygiëne van het matras niet bevordert. Soms bevat een matras zichtbare plekken, maar vaak is de verminderde hygiëne niet zichtbaar. Ook vanuit dit oogpunt is het dus zeker belangrijk om het matras tijdig te vervangen. 

Nieuw matras nodig?

Herken je 1 of meerdere signalen? Dan is het wellicht tijd voor een nieuw matras. In onze webshop vind je comfortabele pocketveer en natuurlatex matrassen. Onze matrassen bieden een goede ondersteuning. Ze zijn zo ontworpen dat ze 7 comfortzones bevatten. Hierdoor geeft het matras mee of tegendruk op de plekken waar dat nodig is en blijft de wervelkolom recht wanneer op de zij gelegen wordt. De matrassen bevatten een goede ventilatie, dit komt door de toplaag van 600 gram biologische wol per m2 en de zachte tijk van biologische jersey.

Benieuwd naar onze pocketveer en natuurlatex matrassen? Bekijk ze in de webshop of download onze matrassenbrochure waar meer informatie over de matrassen wordt gegeven. Wil je onze matrassen liever eerst even voelen en ervaren voor je tot een aankoop overgaat? Kom dan langs in onze showroom in Amsterdam voor uitgebreid advies, proefliggen en een lekker kopje koffie of thee. Wij helpen je graag de juiste keuze maken voor jouw matras. Stuur ons een e-mail door te klikken op deze link en maak een afspraak.

Dit is wat de wintertijd met ons doet

meisje in bed tijdens de wintertijd

De herfst is begonnen! Op de laatste zondag van oktober is het weer tijd om de klok een uur achteruit te zetten. Dat betekent dat we een uurtje langer in bed mogen blijven liggen. Hoewel de meesten graag van dit waardevolle extra uurtje gebruik maken, is de switch van zomer- naar wintertijd toch niet altijd even goed voor ons slaapritme. Lees hieronder wat de wintertijd met ons slaapritme doet.

Oorsprong zomer- en wintertijd

het boek the waste of daylight

Hoewel Benjamin Franklin (1706-1790) al eens voorstelde om effectiever met het daglicht om te gaan, deed William Willet (1856-1915) een serieus voorstel met ‘The Waste of Daylight’. In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd in Duitsland en in de bezette delen van Nederland, België en Frankrijk voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was immers duur en op deze manier konden de kolen worden bespaard.  

In 1977 zijn de winter- en zomertijd in Nederland opnieuw ingevoerd. Er vond toen een oliecrisis plaats en het verzetten van de klok zou veel energie moeten besparen. Sindsdien verzetten we onze klok in het voorjaar op de laatste zondag van maart en in het najaar op de laatste zondag van oktober. 

De invloed van de zomer- en wintertijd op ons slaapritme

meisje in het gras aan daglicht blootgesteld

Verstoord slaapritme

Dat het vooruitzetten van de klok van winter- naar zomertijd invloed op ons slaapritme heeft, zijn we mee bekend. We slapen immers een uur minder en dat maakt ons vermoeider. Maar wist je ook dat het achteruitzetten van de klok van zomer- naar wintertijd een groot effect op ons slaapritme heeft? Hoewel een uurtje langer slapen niet verkeerd klinkt, blijken de voordelen maar beperkt te zijn. Door de instelling van het winteruur veroorzaken we dat mensen een verstoord slaapritme ontwikkelen. Ook dagen- of wekenlang na het instellen van de wintertijd kunnen hier problemen van worden ondervonden. 

Minder daglicht

Door het instellen van de wintertijd worden we een uur minder aan daglicht blootgesteld. Ook hier moet ons lichaam aan wennen. Melatonine wordt opgewekt als het donker wordt en is belangrijk om in slaap te vallen. Op basis van de hoeveelheid licht maken onze hersenen melatonine aan. Door het gebrek aan licht en een onnatuurlijke levensstijl (we staan in het donker op en de zon gaat vroeg onder), raakt ons bioritme verward

Tips om beter te slapen na het instellen van de wintertijd

  • Ga een uur later slapen op de avond waarop de wintertijd wordt ingesteld. Zo ga je ‘met de tijd mee’. Je bent perfect voorbereid als je een week ervoor iedere dag steeds later gaat slapen, dan went je lichaam alvast aan het nieuwe ritme. 

  • Probeer zoveel mogelijk aan daglicht te worden blootgesteld. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling tijdens de lunch. Zo maakt je lichaam genoeg melatonine aan.

  • Zorg voor een standaard ritme voor het slapengaan. Drink bijvoorbeeld een kop thee en/of lees een boek voor het slapengaan. Als je dit iedere avond doet, bouw je een rustig ritme op en bereid je je lichaam voor op de nacht. 

 

Over slapen

Wij zijn op werkdagen van 9.00 tot 17.30 telefonisch bereikbaar.