Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK
Pas op voor de wintertijd

Het is het alweer zover, de wintertijd is begonnen. Die nacht van zaterdag op zondag hebben we een cadeautje van een uur extra slaap gekregen.

Volgens professor Professor Greg Murray, die aan het Swinburne University in Melbourne ‘carcadiaan ritmes’ bestudeert, kunnen door de verandering van zomertijd naar wintertijd slaapproblemen ontstaan in de dagen en weken erna, omdat ons lichaam zich moet aanpassen aan de verandering in het slaap-waakritme.

Volgens sommige studies is de verandering van zomertijd naar wintertijd ook de oorzaak van een toegenomen aantal verkeersongelukken en hartaanvallen en conflicten op het werk later in de week na de verandering.

Wintertijd en zomertijd zijn volgens Murray vooral bedoeld om energie te besparen - door de menselijke activiteiten naar de lichtere uren van de dag te verplaatsen. Maar je aanpassen aan de tijdsverandering kan slaapproblemen en zelfs stoornissen veroorzaken.  Het lijkt maar om één uurtje te gaan, maar “bovenop het chronische slaapgebrek waar de meeste mensen onder lijden, veroorzaakt deze extra belasting bij veel mensen een afgenomen alertheid en slechtere concentratie en mentale prestaties”, zegt Murray.

“Voordat ons lichaam, onze ‘biologische klok’, zich realiseert dat de verandering heeft plaatsgevonden, slapen we in een verkeerd carcadiaan ritme. De nachtuilen onder ons, die vaak laat naar bed gaan, kunnen er zelfs weken over doen om weer ‘in sync’ te komen”, zegt Murray.

Maar, als het lichaam zich weer aangepast heeft nemen de voordelen weer toe. Murray: “we maken meer gebruik van het daglicht, we bewegen, we doen sociale dingen en we worden blootgesteld aan zonlicht, wat weer allemaal goed is voor de mentale gezondheid en je welzijn”.

Om de overgang beter te laten verlopen biedt hij de volgende tips:

Plan je dag
Hou er dus rekening mee dat je in de volgende dagen last zult hebben van een licht slaapgebrek. Ga dus eerder weg naar je werk of school zodat je niet hoeft te haasten in het verkeer. En als je geïrriteerd of knorrig wordt van slaapgebrek, let dan op met je sociale interacties met anderen.

Pas je aan

Het is belangrijk dat onze biologische klok zich aanpast aan een vroegere slaap en waak cyclus. Je kunt dit een handje helpen door vooral in die eerste dagen veel buiten te zijn en blootgesteld worden aan daglicht. Dit is in het bijzonder belangrijk voor nachtuilen en jongeren.

NB Een circadiaan ritme is een biologisch ritme waarvan de cyclus ongeveer één dag duurt (Latijn: circa = ongeveer, dies = dag). Men spreekt ook wel van een 24-uurs ritme of slaap-waakritme.