Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK

Gratis verzending en retour

Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis*

Tips om beter te slapen (10)

10. Ontspan voor het slapen gaan.

Stress maakt je niet alleen ongelukkig, het veroorzaakt ook een ware aanslag op je slaappatronen. Als je problemen hebt met slapen en in slaap vallen, ontwikkel dan een soort pre-slaap ritueel om een ‘break’ te creëren tussen de stress van alledag en het moment van naar bed gaan. Deze rituelen kunnen zo kort zijn als 10 minuten of zo lang als een uur.

Als je dit ritueel combineert met een periode van relaxen of iets lichts lezen dan kan dat je helpen ontspannen en dat zorgt weer voor een betere slaap. Of 5-30 minuten mediteren, een massage, yoga, ademhalingsoefeningen, aromatherapie, of een warm bad met lavendelolie kunnen allemaal helpen. Sommige mensen vinden het fijn om alle stresspunten van de dag even op papier te zetten om daarmee een ‘sluiting’ van de dag te maken.

Vermijd het om televisie te kijken, ga niet na tienen nog achter de computer zitten. En probeer niet te eten of emotionele onderwerpen te bespreken in bed. Het bed moet gebruikt worden om in te slapen, ontspanning, of voor seks (zie ook Tip 12). Anders loop je het risico dat je het bed gaat associëren met andere  dingen die het moeilijker maken voor je om in slaap te vallen en je misschien kunnen afleiden of verleiden.