Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK

Impact Report 2018

Change the world sleeping. Door mooie, zachte en vooral duurzame producten voor de slaap- en badkamer te maken, maken we het leven wat aangenamer en comfortabeler en de wereld wat schoner en eerlijker.

Wij geloven dat betere slapers een betere wereld kunnen creëren. Daarom maken we alleen mooie, milieuvriendelijke en super zachte producten waar onze klanten echt van kunnen genieten. Door te kiezen voor natuurlijke en duurzame materialen zoals katoen, linnen, wol en dons, maken we heerlijk zacht en warm beddengoed. Zo hopen we een positieve verandering teweeg te brengen in de wereld van het slapen, en in de wereld van de slapers.

Yumeko gelooft dat het anders kan

Yumeko heeft haar missie vertaald naar verschillende doelen met zowel directe als indirecte impact:

  • Kwaliteitsproducten maken met ethische en transparante ketens die bijdragen aan een positieve verandering voor milieu, mens en dier.
  • Door het gebruiken van Yumeko beddengoed klanten bewust van hun invloed en hen stimuleren om zelf bij te dragen aan een mooiere en schonere wereld.
  • Door samen te werken met partners en toeleveranciers, wil Yumeko andere bedrijven inspireren en laten zien hoe een ethische productie mogelijk is en hen aanmoedigen om zich daarbij aan te sluiten.

In hartje Amsterdam werken we dagelijks met ons team aan het verwezenlijken van deze droom. We doen dit vanuit een aantal basisprincipes, de zogeheten guiding principles. Het begint bijvoorbeeld al bij de keuzes die we maken voor de materialen die we gebruiken en producten die we verkopen; ze moeten bijdragen aan een betere en schonere wereld..

Hiervoor gaan we langdurige transparante samenwerkingsverbanden aan met partners die aansluiten bij onze hoge ethische standaarden. Waar mogelijk zijn deze partnerbedrijven gecertificeerd met een keurmerk voor dier, milieu- en arbeidsvoorwaarden. Daarmee garanderen we niet alleen de herkomst en ethische productie, maar bereiken we ook dat steeds meer bedrijven op een verantwoorde manier gaan produceren.

In het kort onze impact in 2018

We gebruikten 22.300 kg biologisch katoen in 2018. Ten opzichte van gewoon katoen betekent dat 21.992 kg minder gif waardoor bijna 223 miljoen liter water schoon en onvervuild is gebleven.

In 2018 introduceerden wij onze eerste circulaire lijn: ReNew donzen dekbedden en kussens. In 1 maand brachten we 31 kg recycled dons terug naar de slaapkamers.

We gebruikten 1.873 kg plantaardige materialen en maakten daarmee een positieve impact op het milieu en de natuur, waarvan 1.302 kg tencel, 560 kg kapok en 11 kg linnen. Voor onze matrassen, kruiken en kussens gebruikten we 4.252 kg natuurlatex waardoor vervuiling door synthetische latex/aardolie is voorkomen.

41% van onze klanten recycleden hun oude matras na aankoop van een nieuw Yumeko-matras. Deze matrassen zijn tot 100% hergebruikt.


Ons Indiase katoen is verbouwd door ongeveer 280 boeren die hiermee een basisinkomen voor hun gezin hebben verdiend. Ruim 300 fabrieksarbeiders en andere werkers zijn werkzaam in onze katoenketen en ontvangen daarvoor een Fairtrade eerlijk loon.

We verblijdden 14 duizend klanten met lavendelzakjes. Het vervaardigen van deze zakjes leverde 720 uur werk aan 1 sociale werkplaats in Nederland.

In 2018 verwelkomden we meer dan 2400 nieuwe klanten. En hoe meer klanten hoe meer impact. Klanten waarderen onze producten en service met een hoog cijfer 9/10.

Danzij onze partnerships met hotels hebben meer dan 230 duizend hotelgasten minstens 1 duurzame nacht doorgebracht op en onder Yumeko-dons.


In totaal gebruikten we 3.281 kg eendendons met RDS keurmerk en 195 kg biologisch ganzendons.

We verwerkten 2.089 kg biologisch schapenwol in onze producten. In totaal zo'n 500 blije schapen die konden grazen en dartelen op een biologische en onbespoten weide. Daarnaast gebruikten we 110 kg aan andere wol soorten.



UITGELICHT: De Sustainable Development Goals

In haar ambitie voor een mooiere en schonere wereld staat Yumeko niet alleen. In 2015 hebben de Verenigde Naties 17 doelen gesteld waarmee de wereld een stukje mooier en schoner wordt, dit zijn de Sustainable Development Goals (SDG's). De VN streeft er naar om deze doelen in 2030 bereikt te hebben. Yumeko werkt hier graag aan mee. Er is een overlap met de volgende 9 doelstellingen:

Goal 1: No Poverty Goal 3: Good Health and Well-being Goal 5: Gender Equality Goal 6: Clean Water and Sanitation Goal 8: Decent Work and Economic Growth Goal 9: Industry, Innovation and Infrastructure Goal 12: Responsible Consumption and Production Goal 13: Climate Action Goal 17: Partners for the Goals Goal 18: Sustainable Development Goals

Katoen

In 2018 gebruikten we 22.300 kilo biologisch katoen voor de productie van ons beddengoed. Hierdoor bespaarden we zo'n 22.300 kg aan gif, waardoor meer dan 223 miljoen liter water onvervuild is gebleven. Het katoen gebruikten we voor de hoezen van onze dekbedden en kussens. En daarnaast natuurlijk voor het heerlijke zachte bedlinnen. Onze collectie bedlinnen hebben we in 2018 flink uitgebreid: van 4 materialen in 22 kleuren, naar 5 materialen in 41 kleuren.

Katoen is verreweg het meest gebruikte materiaal om beddengoed en andere textiel van te maken. Helaas kleven er wel een aantal nadelen aan deze populariteit:


  • De conventionele katoenteelt is een grootverbruiker in schadelijke gifstoffen. Zo'n 25% van alle pesticiden en insecticiden in de landbouw worden voor katoenteelt gebruikt.

  • Katoen is een dorstig gewas. Het groeit vaak in gebieden met waterschaarste en het water voor katoen-irrigatie concurreert met water voor andere gewassen of huishoudelijk gebruik.

  • Op veel katoenplantages en fabrieken zijn nauwelijks tot geen goede arbeidsvoorwaarden en kinderarbeid komt regelmatig voor.



HET KAN ANDERS – Het katoen dat we bij Yumeko gebruiken is op biologische wijze geteeld. Dit heeft een aantal voordelen ten opzichte van gewoon katoen:


  • Ons katoen wordt niet bespoten met gifstoffen die schadelijk zijn voor de leefomgeving.



  • Ons katoen groeit in gebieden die van nature waterrijk zijn, dit maakt ons katoen 'rainfed'.



  • Er is strenge controle op kinderarbeid, zowel op de katoenplantage als in de fabrieken.

    Dit en allerlei andere eisen worden jaarlijks gecontroleerd door de onafhankelijke certificeringspartijen GOTS en Fairtrade.


UITGELICHT: Transparantie van de katoenketen

Yumeko wil altijd kunnen garanderen dat haar productieketens ethisch verantwoord en duurzaam produceren. Het creëren van transparantie van de keten is daarom een van haar Guiding Principles.

De productieketens waarin Yumeko werkt, waaronder de katoenketen, zijn erg complex. Er zijn vele productiestappen, waar meerdere fabricagepartners en duizenden arbeiders bij betrokken zijn. Daarom is er gekozen om te werken met bestaande onafhankelijke certificeringspartijen die de controles kunnen uitoefenen in deze complexe ketens.

Zo bieden het GOTS-keurmerk (Global Organic Textile Standard) en het Fairtrade keurmerk het inzicht en de garantie in elke productie stap – van katoenplantage tot spinnerij tot eindproduct. Ook geeft het de wetenschap dat producten voldoen aan de milieustandaarden van biologisch textiel; en aan sociale standaarden zoals een eerlijk loon en een veilige werkomgeving.

De katoenketen

Plantage — Voor katoen werkt Yumeko o.a. samen met de coöperatie Chetna in India. Het katoen wordt daar verbouwd door zo'n 280 boerengezinnen (dat zijn ca 9 complete dorpen) die in 2018 hieruit hun jaarinkomen hebben verkregen. De coöperatie Chetna is zowel GOTS als Fairtrade-gecertificeerd. Dit heeft een aantal grote voordelen voor de betrokken boeren. Zo ontvangen zij los van de fluctuerende wereldmarktprijs altijd een (eerlijke) minimumprijs voor hun katoen. Ook ontvangen zij via onze partners extra premies voor verbetering van hun levensomstandigheden.

Ginning — Nadat de katoenbolletjes geoogst zijn, wordt de katoenvezel gescheiden van de blaadjes, takjes en zaadjes. Het katoenzaad krijgt een nuttige bestemming: hier wordt olie uit geperst, die weer gebruikt wordt in de Indiase keuken. De schone vezel gaat door in het Yumeko-proces. Hier wordt streng gecontroleerd op kinderarbeid.

Spinnerij — De losse katoenvezels worden gesponnen tot bruikbare garens in de juiste dichtheid en dikte; om de garens kracht te geven wordt er een twist (draaiing) in aangebracht. Ook deze stap wordt gecontroleerd door GOTS en Fairtrade.

Ververij — De gesponnen garens worden geverfd in verschillende kleuren. Dit gebeurt ook volgens de richtlijnen van GOTS, er worden geen chemicaliën gebruikt die schadelijk kunnen zijn voor mens of milieu. Het verfproces vindt plaats in een closed-loop; waardoor er gegarandeerd geen verf in het oppervlaktewater terecht komt. De verfstoffen die gebruikt worden zijn overigens geheel natuurlijk en niet schadelijk voor het milieu.

Weverij — De geverfde garens worden nu tot stof geweven. Dit is waar de zachtheid van Yumeko vandaan komt. Alleen de meest geavanceerde weefgetouwen kunnen de hoogwaardige kwaliteit van Yumeko waarborgen. De draden, garens, worden nu over en weer over elkaar heen gewoven. (Die twee draden worden schering en inslag genoemd.) Ook deze stap voldoen aan de GOTS en Fairtrade richtlijnen.

Fabricage eindproduct — Op de CMT (cut-make-trim) productielocaties wordt de geweven stof gesneden en genaaid tot luxe heerlijk beddengoed. Dit gebeurt onder GOTS en Fairtrade omstandigheden, met respect voor de arbeiders in de keten. Dit betekent onder andere dat er duidelijke afspraken zijn over loon, werkuren en veiligheid.

Dons

In 2018 gebruikten we 3.281 kg eendendons met RDS keurmerk en 195 kg biologisch ganzendons. Yumeko streeft voortdurend naar de verbetering van het dierenwelzijn in de ketens en de introductie van nieuwe producten die een beter dierenwelzijn garanderen.

Dons is een veelgebruikt materiaal om dekbedden en kussens mee op te vullen. De grote voordelen zijn dat het goed isoleert en lekker licht is. Voor de meeste eenden en ganzen in de keten is het alleen minder prettig:


  • Dons komt vaak van ver en de precieze herkomst is vaak onduidelijk. Hierdoor is weinig bekend over de herkomst van het dons en het dierenwelzijn.



  • Dons is een bijproduct van de vleesindustrie. Voor de productie van eenden- en ganzenlever worden de dieren vaak onvriendelijk gedwangvoederd.


  • Eenden en ganzen worden levend geplukt, in de hoop dat het dons terug groeit, en meerdere plukbeurten mogelijk zijn. Dit is een pijnlijk en traumatisch proces.

HET KAN ANDERS – Anno 2018 hebben we bij Yumeko 4 soorten dons in onze collectie; ganzendons, eendendons, halfdons en recycled dons. We streven naar hoogwaardige eindproducten uit een ethische productieketen.


  • Ons dons komt van korte ketens en is gecertificeerd. Onze eenden groeien op in Nederland en het verkregen dons is RDS gecertificeerd. Onze ganzen komen uit Duitsland, en het keurmerk Bioland controleert hun levensomstandigheden.

  • Ook ons dons is een bijproduct van de vleesindustrie. Echter, de eenden en ganzen lopen vrij rond en kunnen naar eigen behoefte eten en drinken, dit is continue beschikbaar en bereikbaar.

  • Onze eenden en ganzen worden niet levend geplukt. Het dons en het vlees worden na de slacht van elkaar gescheiden.

Ondanks onze inzet om zoveel mogelijk inzicht in onze keten te krijgen, zijn er in 2018 toch nog leemtes in onze RDS-keten gevonden. Afgelopen zomer waren beelden op RTL Nieuws te zien waaruit bleek dat er nog scherpere regelgeving en controle nodig is op het gebied van dierenwelzijn. Wij zijn geschrokken van deze beelden en zijn daarom opnieuw in overleg gegaan met onze ketenpartners. Dankzij dit soort samenwerkingen en overleg, zijn de regels voor het RDS-keurmerk opnieuw aangescherpt.



UITGELICHT: Een duurzaam nachtje slapen

Yumeko wil met haar zakelijke partners proberen een positieve verandering in de wereld van het slapen in gang te zetten. Een voorbeeld van zo'n waardevolle samenwerking in 2018 is met een aantal duurzame hotels, zoals het QO Hotel en de Conscious Hotels in Amsterdam. De hotelgasten kunnen op meerdere locaties nu genieten van een duurzame nachtrust onder Yumeko donzen dekbedden en kussens en op deze manier kennismaken met Yumeko.

In 2018 hebben meer dan 230 duizend hotelgasten minstens 1 duurzame nacht doorgebracht op en onder Yumeko-dons, in meer dan 600 hotelkamers.

Een ander prachtig voorbeeld: nieuwe manieren om duurzame nachten in de natuur mogelijk te maken. In de Drentse bossen en in de Belgische Ardennen is het mogelijk om via de initiatieven van Cabiner en Slow Cabins een nacht in de natuur tot rust te komen, op een heus Yumeko-matras.

In 2018 hebben al meer dan 150 mensen op deze manier van een heerlijke nachtrust in de natuur genoten.

Wol

Voor onze kussens, dekbedden, dekens en plaids gebruiken we wol. In 2018 was dat 2.089 kg kilo GOTS-gecertificeerd schapenwol, die afkomstig is van meer dan 500 schapen. Daarnaast hebben we nog zo'n 120 kilo aan andere wol soorten gebruikt, zoals wol van de alpaca en de jak. Het GOTS keurmerk garandeert dat de wol een biologische oorsprong heeft en dat er hoge eisen aan de verwerking worden gesteld. En ook:

  • dat de schapen de ruimte hebben om te grazen en zich vrij te bewegen;
  • dat de schapen op een rustige en vriendelijke manier worden geschoren, waarbij verwondingen worden vermeden. Er geldt een streng verbod op 'mulesing';
  • dat de schapen natuurlijk eten en niet preventief ingeënt worden;
  • dat het grasland niet is behandeld met insecticiden, pesticiden of kunstmest;
  • dat de ruwe wol, nadat het afgeschoren is, nooit wordt behandeld met schadelijke chemicaliën, milieubelastende ontvetters (zoals chloor) of giftige verfstoffen. Door bij het wassen gebruik te maken van zachte zepen blijven de natuurlijke vetten in de wol goed intact en belasten we niet onnodig onze leefomgeving.


UITGELICHT: Recycling

Yumeko is er echt van overtuigd dat we als samenleving moeten opschuiven naar een circulaire economie, waarin materialen van hoge kwaliteit kunnen worden hergebruikt voor een beter doel dan eindigen op een stortplaats of een verbrandingsoven. Yumeko gelooft dat dit een grote bijdrage levert aan de verduurzaming van de samenleving. Productontwikkeling richt zich bij Yumeko daarom ook op gerecyclede en geüpcyclede materialen.

Yumeko heeft zich ten doel gesteld om de komende jaren een uitgebreide circulaire collectie op te bouwen onder de naam 'ReNew', welke geheel vervaardigd is van gerecycled materiaal. Het doel is om uiteindelijk een 100% circulaire slaapkamer te creëren.

Daarnaast wil Yumeko haar klanten graag helpen met het recyclen van producten en materialen die hergebruikt kunnen worden. Op deze manier worden de eerste stappen richting een circulaire economie gezet.

Recycled dons in dekbedden en kussens

In 2018 introduceerde Yumeko - als eerste in Nederland - de ReNew collectie, dekbedden en kussens van gerecycled dons. Dit is een toonaangevende beweging in de markt, die zowel duurzame productontwikkeling bij Yumeko en hopelijk ook bij collega’s zal stimuleren; alsook consumenten een nieuw duurzaam alternatief biedt voor in de slaapkamer. De kussens en dekbedden uit de ReNew-collectie zijn gevuld met 100% hergebruikt dons en veertjes, zowel van eenden als ganzen.

Het dons wordt ingezameld op verschillende locaties in Europa en na een strenge kwaliteitscontrole komt het bruikbare dons (en veertjes) weer terug in volwaardige kussens en dekbedden. Vaak is nog zo’n 80% van de donsjes en veertjes opnieuw te gebruiken. Het restant wordt gebruikt om een mineraalvolle compost te maken, waarmee landbouwgrond biologisch gevoed kan worden.

Kopers van een ReNew product kunnen gratis hun oude donzen dekbed en/of kussen bij Yumeko inleveren voor recycling.

Recyclede garens in dekens en plaids

Afgelopen jaar nam Yumeko twee nieuwe plaids op in haar collectie, gemaakt van 100% gerecycled denim, pet en elastaan uit afgekeurde en oude kleding. De garens die hiervan zijn gesponnen, zijn verwerkt tot bijzondere en mooie plaids. Yumeko’s Nederlandse partner Loop-a-Life ontwikkelde dit product.

Recycling van matrassen

Met lede ogen ziet Yumeko aan dat veel oude matrassen in de vuilverbranding eindigen. Daarom introduceerde Yumeko een gratis ophaal en -recycle service; het oude matras wordt gratis opgehaald en gerecycled. Via een samenwerkingspartner in Lelystad kan tot 100% van het matras weer opnieuw gebruikt worden. De verschillende materialen worden van elkaar gescheiden. Zo worden de schuimachtige materialen – zoals latex en polyether – opnieuw gebruikt als opvulmateriaal of isolatiemateriaal.

In 2018 hebben we meer dan 50 matrassen een tweede leven gegeven. Ongeveer 41% van de klanten die een nieuw matras heeft aangeschaft, heeft zijn oude matras bij ons ingeleverd.

Tencel, kapok, linnen & natuurlatex

Tencel, kapok en linnen zijn onze drie toppers als het gaat om natuurlijke en plantaardige vulmaterialen. In 2018 hebben we 1.302 kg tencel gebruikt, 560 kg kapok en 11 kg linnen, als vulling voor onze kussens en dekbedden. Mensen die geen dierlijke materialen willen gebruiken, hebben dankzij deze materialen een alternatief op de synthetische opties.

Synthetische materialen worden veelal gemaakt van aardolie:



  • Bij de winning van aardolie komen giftige stoffen vrij die schadelijk zijn voor mens en milieu.

  • Synthetische materialen laten door de tijd heen microplastics los, kleine plastic deeltjes die niet oplossen en gaan zwerven in de natuur en in de zee.



HET KAN ANDERS – Onze materialen zijn plantaardig; linnen wordt gemaakt van vlas, tencel komt van de eucalyptusboom, en kapok van de kapokboom.


  • De planten en bomen waar onze producten van worden gemaakt zijn juist luchtzuiverend zolang ze groeien.

  • Als plantaardige materialen stofdeeltjes loslaten, dan zijn deze biologisch afbreekbaar.

  • Deze plantaardige stoffen hebben een positieve impact op het milieu omdat ze minder water verbruiken en er geen chemicaliën in het bodemwater verdwijnen.

Wij geloven dat zoveel mogelijk natuurlijke materialen beter zijn voor een gezonde nachtrust. Matrassen van kunstmaterialen op oliebasis, synthetische latex en schuim zijn doornen in ons oog. Wij gebruiken daarom alleen natuurlatex voor onze kussens, kruiken en uiteraard die heerlijke comfortabele matrassen (voorzien van keurmerken). In totaal hebben we 4.252 kg. natuurlatex gebruikt in 2018.

Wij gebruiken alleen puur natuurlatex.

  • Een matras of ander product wordt makkelijk natuurlatex genoemd, dit terwijl het vaak gemengd is met synthetische latex (dat mag al wanneer er minimaal 15% natuurlatex is verwerkt).
  • Om de natuurlijke oorsprong van onze matrassen te kunnen garanderen, hebben wij het QUL-keurmerk. Dit kwaliteitslabel voor milieuvriendelijke natuurlatex matrassen controleert bovendien uitgebreid op de aanwezigheid en de uitstoot van de verschillende chemische stoffen, zoals pesticiden en zware metalen.
  • Onze kruiken zijn FSC-gecertificeerd. Dit betekent dat er een gezond evenwicht is tussen het geld verdienen aan de houtindustrie enerzijds, en het natuurbeheer en bosbehoud anderzijds.
  • Onze natuurlatex kussens zijn voorzien van het Oeko-Tex keurmerk. Dit keurmerk garandeert dat het latex wordt gewonnen op een manier die mens, dier en milieu zo min mogelijk belast.


UITGELICHT: Lavendel

Lavendel staat bekend om zijn rustgevende eigenschappen. Om die reden vinden wij het leuk om onze klanten met een klein zakje Franse biologische lavendel te verblijden. Een klein zakje van 20 gram kan een gewoon postpakketje al veranderen in een mooi cadeautje.

Voor het vullen van de zakjes lavendel werken we samen met een sociale werkplaats in Nederland. In 2018 namen we ca 14 duizend zakjes af. Dit maakte zo’n 270 uren dagbesteding mogelijk.


Impact op ons kantoor

Yumeko is een social enterprise en dat betekent ondernemen met een maatschappelijke missie. Voor de mensen die bij Yumeko werken is dit vaak een bewuste keuze.

Ook buiten werktijd zijn onze medewerkers zich bewust van de impact die zij hebben op hun omgeving. Zo eet de gemiddelde Yumeko-medewerker naar verhouding weinig vlees. En geven zij elkaar graag tips over de nieuwste duurzame mode (eerstehands of tweedehands). Een van onze medewerkers heeft zelfs een eigen wormen-compost-bak op het balkon staan.

Zoals de Engelsen zeggen practise what you preach, proberen wij ook binnen ons kantoor onze positieve impact te vergroten, en de negatieve te verkleinen. Dit doen we op verschillende manieren:

  • We komen 's ochtends naar kantoor met de fiets of met het openbaar vervoer.
  • Eenmaal aanwezig beginnen we de dag met een eerlijke kop koffie of een kop fairtrade thee.
  • Als we achter ons bureau gaan zitten en de computer aanzetten, dan draait die op groene energie.
  • Onze lunch bestaat voor zover mogelijk uit lokale en biologische producten.

De versterking van onze cultuur kreeg 't afgelopen jaar veel aandacht. In onze cultuur draait het om onze 3 kernwaarden: Enterprising, Meaningful en Shifuku. Bij ons zijn kernwaarden geen leuke spreuktegeltjes aan de muur, maar zijn ze ons kompas bij het nemen van beslissingen. Zoals bijvoorbeeld bij het aantrekken van nieuwe collega's, de inrichting van het kantoor, hoe we onze successen vieren en hoe we met elkaar om gaan. Dit wordt ook met het hele team besproken. In 2018 brachten we ook de Rockefeller Habits structuren aan, waardoor we nu iedere ochtend een huddle doen met het gehele team en ook wekelijkse-, maandelijkse- en kwartaalvergaderingen organiseren om de koers voor de komende tijd te bepalen.

Met 'Team Yumeko' hebben we in 2018 een aantal leuke – en impactvolle – teamuitjes gehad. In maart hebben we een vrijwilligersactie voor NLDoet gedaan. In juli hebben we gevaren op de Amsterdamse grachten met PlasticWhale, terwijl we ondertussen plastic afval uit het water hebben gevist. En ons feestelijke oudjaarsdiner hielden we in het restaurant van onze partner Conscious Hotel.

UITGELICHT: De tevreden klanten van Yumeko

Yumeko gelooft dat beter slapen bijdraagt aan een betere wereld. Beter slapen geeft ruimte aan mooie dromen - én de energie om ze vervolgens te verwezenlijken. Hoe meer mensen wij bereiken hoe meer impact wij kunnen realiseren. Tevreden klanten zijn Yumeko’s beste ambassadeurs. Klanttevredenheid staat daarom hoog in het vaandel. Op de vele verschillende review websites scoort Yumeko tenminste een 9/10 voor klanttevredenheid.


UITGELICHT: Stakeholder dialoog

Yumeko ziet haar klanten, wederverkopers, fabrikanten en hun arbeiders, toeleveranciers en de keurmerken als stakeholders. Via een dialoog met deze partijen probeert Yumeko de ketens, producten, impact en proposities te verbeteren. Aangezien voor de verschillende geïdentificeerde stakeholders verschillende thema’s leven, worden gesprekken niet met alle stakeholders tegelijkertijd gevoerd.

Met klanten gaat Yumeko met grote regelmaat in gesprek over productvoorkeuren, zoals kleuren en nieuwe producten. Dit gebeurt zowel in direct contact met klanten aan de telefoon of per email, maar ook ad hoc, op het moment dat klanten bijvoorbeeld in de showroom komen.

Fabrikanten en toeleveranciers spreekt Yumeko op een structurele basis. Zo vindt er ca. twee keer per jaar een overleg plaats met de leveranciers. Dit jaar betrof het overleg veelal het samen ontwikkelen van nieuwe duurzame materialen/producten, het verhogen van de maatschappelijke impact alsook het optimaliseren van het logistieke proces. Daarnaast zijn er grote stappen gezet in het creëren van meer transparantie en het identificeren van de verschillende spelers in de ketens.

Aangezien Yumeko als organisatie niet direct met de boeren kan overleggen, wordt een dialoog gevoerd met toeleverancier en de coöperatie, over thema’s zoals leefomstandigheden van boeren, biologische productie en vrouwen- en kinderrechten. Daarnaast worden mogelijkheden onderzocht om een betere garantie te kunnen geven voor afname en financiering van katoen bij de boeren. Veel boeren moeten een deel van hun oogst namelijk nog steeds tegen wereldmarktprijzen verkopen, waardoor zij in armoede blijven leven.


Nawoord Impact Report 2018

In 2018 hebben we op verschillende vlakken impact weten te realiseren. Ook startten we een aantal nieuwe projecten die we graag meenemen naar 2019. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Met de ReNew-lijn hebben we circulariteit duidelijk op onze agenda gezet. Graag breiden we dit verder uit in 2019. Zo kijken we met samenwerkingspartners naar mogelijkheden voor katoen-recycling.
  • We breidden onze huidige duurzame bedlinnencollectie in 2018 flink uit. Ook in 2019 zijn we van plan mooie nieuwe producten te introduceren die beter zijn voor de wereld, onder andere met de introductie van linnen, gemaakt uit vlas. Ten opzichte van katoenproductie vergt vlas aanzienlijk minder water, waardoor de negatieve impact op milieu en leefomgeving flink omlaag gaat.
  • Sinds ons eerste rapport in 2013 verschenen er al zes impactrapportages. Hierin laten we aan klanten en andere geïnteresseerden zien welke impact we jaarlijks realiseren. Het realiseren van impact is een belangrijk doel van onze organisatie. In 2019 willen we dit verder optimaliseren.
  • Intern hebben we eveneens flink wat slagen gemaakt in onze impact-registratie; zoals het concreet krijgen van onze Theory of Change. In 2019 streven we naar een nog duidelijker beeld van onze impact-ambities, zodat we heldere doelstellingen kunnen formuleren. Daarnaast willen we ook onze meetbaarheid verbeteren en huidige indicatoren her-evalueren. De aanstelling van een impact manager zal deze optimalisatie moeten borgen.

Bronnen en methodiek

De cijfers in deze impactrapportage zijn op verschillende manieren verkregen.

We hebben ten eerste gebruik gemaakt van onze eigen verkoopdata. Op basis van het aantal verkochte producten per productgroep kunnen we nauwkeurig berekenen hoeveel grondstoffen we in totaal nodig hebben gehad. Alle verkopen worden vertaald naar kg materiaal.

De impact op milieudoelstellingen wordt gemeten door de hoeveelheden materiaal (kg) te vertalen naar milieueffecten. Zo hanteren wij de inzichten van wetenschappelijke organisaties voor milieueffecten van katoen om onze verkopen te vertalen naar het gebruik van chemicaliën en pesticiden en het verbruik en vervuiling van water.

Daarnaast ontvingen wij input van onze samenwerkingspartners. Al onze toeleveranciers rapporteren hoeveel boeren, arbeiders en fabrieksarbeiders gemoeid zijn met de productie van onze producten, die een eerlijke beloning krijgen voor hun werk. Daarnaast wordt bijvoorbeeld ook gerapporteerd over het aantal hotelgasten dat onder Yumeko beddengoed sliep of het aantal uren dagbesteding dat voortkwam uit de productie van onze lavendelzakjes.

Voor onze impactmethodiek gebruiken we gemiddelden. Exacte getallen zijn afhankelijk van verschillende omstandigheden in verschillende landen en gebieden, zoals de regio waar de katoen groeit. We streven ernaar om deze gemiddelden steeds nauwkeuriger op onze eigen situatie aan te kunnen passen.

Keurmerken

Yumeko is als bedrijf formeel gecertificeerd voor alle producten en alle bedrijfsprocessen volgens de strikte richtlijnen van officiële milieu- en sociale certificaten GOTS en Fairtrade.