Het verhaal van Yumeko

Yumeko wil kunnen garanderen dat haar productieketens ethisch verantwoord en duurzaam produceren. Het creëren van transparantie in de ketens is daarom een van de kernelementen van onze bedrijfsvoering.

2008 - ons verhaal begint

"Waar slaap jij eigenlijk onder en op?" Het onderzoek hiernaar onthulde de beerput van het bedtextiel. Er kleeft namelijk ontzettend veel ellende aan: vervuiling door landbouw en verfstoffen; uitbuiting van mensen; en vreselijk veel dierenleed.


In 2008 stonden thema's als 'duurzaamheid' of 'sociaal ondernemen nog nergens op de agenda in Nederland. Rob van den Dool en Stephan Zeijlemaker, beiden met reclame- en internet ervaring, zijn gefrustreerd over de onechtheid van de reclame- en marketing wereld; en over de holle frasen van merken - die wel verantwoord praten - maar niet echt doen. Zij dromen over het bouwen van een merk - een bedrijf dat daadwerkelijk een bijdrage levert aan het verbeteren van de wereld.


Hiermee begon het avontuur van een merk dat duurzaamheid in de slaapkamer zou herdefiniëren.

2009 - plannen en dromen

De droom van Yumeko begint. Businessplannen worden gemaakt. In augustus 2009 werd de naam Yumeko bedacht en werd het eerste logo ontworpen. Op Texel wordt contact gelegd met fabrikanten die met biologische wol en biologisch katoen dekbedden en kussens kunnen maken.


Het concept 'eco slapen' wordt geboren: biologisch, eerlijk en ecologisch verantwoord beddengoed met transparante ketens.


De visie en missie werd geïntroduceerd: 'Change The World Sleeping' werd de call to action die Yumeko sinds de start omarmt. .

2010 - de website gaat live

De eerste dekbedden en kussens werden voor ons gemaakt, gevuld met biologische wol.


In India konden we bij een producent ongelofelijk mooi beddengoed laten maken van biologisch en Fairtrade katoen; hierdoor kregen we ook een directe dialoog met boerencoöperatie Chetna Organic. We beginnen ook een samenwerking met een sociale werkplaats waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onze lavendelzakjes vullen én onze eerste donzen kussens vullen - met dons van loslopende ganzen uit Canada.


In juni 2010 ging de eerste website yumekoshop.nl live en werd de lancering gedeeld met familie en vrienden. En in augustus volgde de officiële lancering van de (zelfgebouwde) website.

2011 - professionalisering en prijzen

We introduceerden Cradle to Cradle handdoeken, als eerste merk in Nederland. Onze eerste langdurige partnership, met onze duurzame donsleverancier, werd opgestart. Om transparantie in de ketens te verhogen werden we ook officieel GOTS en Fairtrade gecertificeerd.


Yumeko won de Thuiswinkel Award voor 'beste startende webshop van Nederland' en we werden genomineerd als 'Duurzaamste merk van Nederland'. We stonden op de voorpagina van de Telegraaf en in enkele andere kranten en magazines.

2012 - media en samenwerkingen

We begonnen een lange samenwerking met sociale werkplaats Kunst om de Hoek en wonnen de DAM-prijs voor Amsterdam Centrum. Samen met Droog Design, icoon van Dutch Design, ontwikkelden we een innovatieve collab voor Hotel Droog.


We waren te zien in vele media, waaronder op TV bij Koffietijd.

2013 - eerste impact report

Het allereerste Yumeko Impact Report werd gepresenteerd, een grote stap voorwaarts in impactmeting voor textielbedrijven. Yumeko start nieuwe samenwerking met leveranciers in India, contacten met Portugal worden gelegd. In december werden nieuwe productlijnen geïntroduceerd.


Reclamebureau KesselsKramer ontwikkelde de eerste slogans en advertenties.

2014 - circulariteit

Vanuit de circulaire gedachte introduceert Yumeko badjassen en slaapmaskers van snijresten uit de fabriek in India.


Ons team bezoekt zowel India en Peru om leveranciers live te ontmoeten en impact groei te bespreken. Onze product development is bezig om duurzame matrassen te gaan ontwikkelen, in Nederland, gemaakt van natuurlatex.


We verhuizen naar een nieuw kantoor aan de Herengracht 418.

2015 - matrassen en Duitsland

De eerste duurzame Yumeko matrassen van gecertificeerd natuurlatex worden geïntroduceerd. In een speciale collab met Piet Hein Eek worden ook de eerste Yumeko bedden van metaal en hout gelanceerd.


En in de bergen van Peru worden onze Granny Plaids, met onze eigen designs en breipennen, met de hand gemaakt door vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met prachtige alpacawol.


De sprong in het diepe wordt gewaagd om met Yumeko de Duitse markt te betreden - met de lancering van de webshop yumeko.de.

2016 - responsible down

De allereerste sample sale werd georganiseerd. In mei werd een fotoshoot in het bos gedaan met fotograaf Peter Broer.


Yumeko introduceerde RDS-dons van Nederlandse bodem. In september startte een nieuwe toeleverancier in Portugal. Het Impact Report 2015 werd uitgebracht

2017 - bio dons en gerecyclede plaids

Purpose People-video van MaatschapWij. In september werd biologisch dons geïntroduceerd. In oktober volgden de eerste plaids van gerecycled materiaal. Eind december verliet mede-oprichter Stephan het bedrijf.

2018 - wereldprimeur: gerecycled dons

De tweede sample sale vond plaats in april. In juli verscheen een RTL Nieuws-item over eenden in de keten. Yumeko viste plastic uit de Amsterdamse grachten. In september begon de samenwerking met een leverancier in Pakistan. Aan het eind van het jaar verschenen de eerste dessins en de ReNew-collectie van gerecycled dons.

2019 - duurzaam transport

In april werd linnen beddengoed gelanceerd. Daarna volgde een India-reis in mei en juli voor de handdoekenactie met de Postcodeloterij. In september werd katoensatijn van natuurlijke oorsprong geïntroduceerd. Tegelijk startte de samenwerking met de Postcodeloterij. In oktober volgde de introductie van eiderdons. In november reisde het team opnieuw naar India en begon de samenwerking met GoodShipping.

2020 - corona crisis

Yumeko maakte voor het eerst impact zichtbaar op productniveau. Er volgde een nieuwe lijn met katoen en Tencel. In mei kwam er een linnen kimono met waste-belt.De coronacrisis leidde vanaf maart tot lockdowns; de herfst/wintercollectie 2020 werd ook online in quarantaine gepresenteerd door Thalita.


In oktober won Yumeko de Sustainable Design Award van Flinders.

2021 - de beste van nederland
In mei werd het ReNew-dekbed door de Consumentenbond uitgeroepen tot 'Beste uit de Test'. Versterkte samenwerking met katoenboeren in India. In januari ging de eerste tv-commercial ‘Wist je dat’ live. Yumeko behaalde plek 40 in de KvK Innovatie Top 100 met het ReNew-dekbed. We ontwikkelden een prachtige plaid van Nederlandse wol samen met Knitwit Stable. en waren er opnieuw lockdowns. De cabin van ANNA en illustrator Maartje van der Noort waren onderdeel van samenwerkingen. Vanaf augustus begon Yumeko met directe katoeninkoop bij boeren. In oktober werd de FW21-collectie gelanceerd. Yumeko bereikte de 14e plek in de Crossborder Award en introduceerde de ‘Smaakgroepen’.
2022
Start van ons regeneratieve katoenproject. In februari won Yumeko de Purpose Day Award. In april kwam de krachtige tv-commercial ‘De Vuist’ op tv. Diezelfde maand werd Yumeko winnaar van de FD Gazelle Award voor snelste groeier. Er volgde een samenwerking rond gerecycled dons. In mei behaalde Yumeko zijn eerste B Corp-certificaat met een score van 97,6. Ook werden we finalist bij de Coolest Dutch Brand verkiezing. In juni won Yumeko de Thuiswinkel Duurzaamheid Award. Rob gaf een TED Talk in de Utrechtse schouwburg.
2023
Yumeko wint internationale duurzaamheidsprijs. In mei won de Yumeko-commercial een SAN Accent Award. In oktober begon een samenwerking met Hullekes en politica Kiki Hagen. Yumeko ging live in vier nieuwe landen: Zweden, Denemarken, Frankrijk en Oostenrijk. In november werd het merk finalist voor de ABN AMRO Retail Award.
2024
Regenerative, rainfed cotton is now standard.