- Home
- Ons verhaal2
Het verhaal van Yumeko
Yumeko wil kunnen garanderen dat haar productieketens ethisch verantwoord en duurzaam produceren. Het creëren van transparantie in de ketens is daarom een van de kernelementen van onze bedrijfsvoering.
2008 - ons verhaal begint
"Waar slaap jij eigenlijk onder en op?" Het onderzoek hiernaar onthulde de beerput van het bedtextiel. Er kleeft namelijk ontzettend veel ellende aan: vervuiling door landbouw en verfstoffen; uitbuiting van mensen; en vreselijk veel dierenleed.
In 2008 stonden thema's als 'duurzaamheid' of 'sociaal ondernemen nog nergens op de agenda in Nederland. Rob van den Dool en Stephan Zeijlemaker, beiden met reclame- en internet ervaring, zijn gefrustreerd over de onechtheid van de reclame- en marketing wereld; en over de holle frasen van merken - die wel verantwoord praten - maar niet echt doen. Zij dromen over het bouwen van een merk - een bedrijf dat daadwerkelijk een bijdrage levert aan het verbeteren van de wereld.
Hiermee begon het avontuur van een merk dat duurzaamheid in de slaapkamer zou herdefiniëren.
2009 - plannen en dromen
De droom van Yumeko begint. Businessplannen worden gemaakt. In augustus 2009 werd de naam Yumeko bedacht en werd het eerste logo ontworpen. Op Texel wordt contact gelegd met fabrikanten die met biologische wol en biologisch katoen dekbedden en kussens kunnen maken.
Het concept 'eco slapen' wordt geboren: biologisch, eerlijk en ecologisch verantwoord beddengoed met transparante ketens.
De visie en missie werd geïntroduceerd: 'Change The World Sleeping' werd de call to action die Yumeko sinds de start omarmt. .
2010 - de website gaat live
De eerste dekbedden en kussens werden voor ons gemaakt, gevuld met biologische wol.
In India konden we bij een producent ongelofelijk mooi beddengoed laten maken van biologisch en Fairtrade katoen; hierdoor kregen we ook een directe dialoog met boerencoöperatie Chetna Organic. We beginnen ook een samenwerking met een sociale werkplaats waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt onze lavendelzakjes vullen én onze eerste donzen kussens vullen - met dons van loslopende ganzen uit Canada.
In juni 2010 ging de eerste website yumekoshop.nl live en werd de lancering gedeeld met familie en vrienden. En in augustus volgde de officiële lancering van de (zelfgebouwde) website.
2011 - professionalisering en prijzen
We introduceerden Cradle to Cradle handdoeken, als eerste merk in Nederland. Onze eerste langdurige partnership, met onze duurzame donsleverancier, werd opgestart. Om transparantie in de ketens te verhogen werden we ook officieel GOTS en Fairtrade gecertificeerd.
Yumeko won de Thuiswinkel Award voor 'beste startende webshop van Nederland' en we werden genomineerd als 'Duurzaamste merk van Nederland'. We stonden op de voorpagina van de Telegraaf en in enkele andere kranten en magazines.
2012 - media en samenwerkingen
We waren te zien in vele media, waaronder op TV bij Koffietijd.
2013 - eerste impact report
Reclamebureau KesselsKramer ontwikkelde de eerste slogans en advertenties.
2014 - circulariteit
Ons team bezoekt zowel India en Peru om leveranciers live te ontmoeten en impact groei te bespreken. Onze product development is bezig om duurzame matrassen te gaan ontwikkelen, in Nederland, gemaakt van natuurlatex.
We verhuizen naar een nieuw kantoor aan de Herengracht 418.
2015 - matrassen en Duitsland
De eerste duurzame Yumeko matrassen van gecertificeerd natuurlatex worden geïntroduceerd. In een speciale collab met Piet Hein Eek worden ook de eerste Yumeko bedden van metaal en hout gelanceerd.
En in de bergen van Peru worden onze Granny Plaids, met onze eigen designs en breipennen, met de hand gemaakt door vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt, met prachtige alpacawol.
De sprong in het diepe wordt gewaagd om met Yumeko de Duitse markt te betreden - met de lancering van de webshop yumeko.de.
2016 - responsible down
Yumeko introduceerde RDS-dons van Nederlandse bodem. In september startte een nieuwe toeleverancier in Portugal. Het Impact Report 2015 werd uitgebracht
2017 - bio dons en gerecyclede plaids
Purpose People-video van MaatschapWij. In september werd biologisch dons geïntroduceerd. In oktober volgden de eerste plaids van gerecycled materiaal. Eind december verliet mede-oprichter Stephan het bedrijf.
2018 - wereldprimeur: gerecycled dons
2019 - duurzaam transport
2020 - corona crisis
In oktober won Yumeko de Sustainable Design Award van Flinders.