Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK

Gratis verzending en retour

Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis*

Nieuw: ons eerste beddengoed met een dessin

Slaapkamer met Yumeko Blue Starry Sky beddengoed
Met trots introduceren we onze eerste beddengoedcollectie met een dessin: Blue Starry Sky. Het was een lange zoektocht, maar uiteindelijk is onze keuze gevallen op een sterretjesdessin. De print is niet te missen en toch straalt het pure eenvoud uit. Dat is precies waarom het zo goed bij ons past. Lees hieronder meer over het bijzondere verhaal van de Blue Starry Sky collectie.

Slapen onder een kunstwerk

Op het oog zijn het ‘maar’ sterren, maar vergis je niet. Met Blue Starry Sky beddengoed slaap je onder een waar kunstwerk. De hemelsblauwe sterren zijn door de Nederlandse kunstenares Daniëlle van Strien, Dutch Dazzle Artist, geschilderd. De sterren heeft ze met aquarelverf een voor een met een dun penseel aangebracht. Elke ster is uniek. Dat maakt het beddengoed extra speciaal. Bekijk hier de Blue Starry Sky collectie.

Yumeko beddengoed genaamt Blue Starry Sky met een sterretjesprintdessin

Duurzame printtechniek

Het Blue Starry Sky beddengoed wordt digitaal geprint. Dit heet ook wel ‘inktjetprinten’. Deze speciale printtechniek drukt de sterrenhemel zo scherp af, dat het lijkt alsof de sterretjes rechtstreeks op het beddengoed zijn geschilderd. Ook al slaap je in een overdekte slaapkamer, met dit beddengoed droom je onder de sterren.

Een belangrijke reden waarom we voor de digitale printtechniek hebben gekozen (en dus niet voor traditionele printtechnieken), is omdat dit proces een zeer lage impact op het milieu heeft wanneer wordt vergeleken met traditionele printwijzen. Het dessin wordt door middel van duizenden kleine druppels inkt aangebracht. Deze methode bespaart tot 90% aan inkt, 80% aan water en 60% aan energie. De inkt wordt gedroogd en uitgehard met UV-LES-technologie. Hierdoor is er geen water en verwarming nodig om de inkt te drogen en uit te harden. Dat is veel duurzamer.

Biologisch en Fairtrade

fairtrade logoGOTS logo

Ons gehele beddengoed collectie - en dus ook de Blue Starry Sky collectie - is Fairtrade en GOTS gecertificeerd (Global Organic Textile Standard). Hiermee kunnen we garanderen dat de productie op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze gebeurt. Benieuwd naar onze positieve impact op de boeren en arbeiders? Bekijk ons Impact Report hier. Benieuwd naar wat het GOTS-label precies inhoudt? Lees er hier meer over.

Blue Starry Sky beddengoed, de sterretjes zijn dichtbaar van dichtbij

4 veelgestelde vragen over dekbedden

Het is niet makkelijk de keuze te maken voor een dekbed waar u de komende jaren onder en mee gaat slapen. Om u daarbij verder te helpen heeft Yumeko een top 4 van veelgestelde vragen over dekbedden op een rijtje gezet. Wij beantwoorden vragen over allergieën; de materialen wol, dons, tencel en linnen;  warmteklassen en seizoensdekbedden; en over welk warmtetype u zelf bent.

1) Welk dekbed kies ik als ik allergisch ben?

allergisch-in-bed

In bed worden veel mensen allergisch, vaak is het onduidelijk waardoor dat komt. Heeft u last van kortademigheid, benauwdheid, een verstopte neus en/of niesbuien als u in bed stapt of ’s morgens opstaat? Dan kan het zijn dat u allergisch voor (de uitwerpselen van) huismijt bent. Huismijten zijn kleine beestjes die zich graag nestelen in de vulling van een dekbed. Ze voeden zich met huidschilfers, dus dit is voor hen een perfecte plek. Ze zijn slechts 0,1 t/m 0,6 mm groot, dus met het blote oog zijn ze bijna niet waarneembaar. Vaak worden allergische mensen ‘gedwongen’ om onder een synthetisch dekbed te slapen, om daarmee de verschijnselen te voorkomen.

Huismijt leeft graag in dons

Bij donzen dekbedden waarin veertjes verwerkt zijn bestaat een grotere kans op huisstofmijt, vandaar dat we in Yumeko dekbedden alleen maar puur dons (zonder veertjes) gebruiken. Alleen onze halfdonzen dekbedden bevatten veertjes. Hoewel er veertjes in verwerkt zijn, is de kans op huisstofmijt nog steeds minimaal door de extra dicht geweven tijken die we gebruiken. Deze mijtdichte tijken gebruiken we voor bijna al onze dekbedden. Ze bevatten het Nomite label, wat garant staat voor een stof die zo dicht geweven is dat huismijt en stof er niet doorheen kan komen.

2) Welk materiaal dekbed vind ik het fijnst slapen?

dons materiaal dekbed

Donzen dekbed

Een dekbed van dons geeft een luxe gevoel. Het vederlichte dons nestelt heerlijk om het lichaam heen. Een donzen dekbed isoleert goed in koude dagen en zorgt voor goede ventilatie en verwerking van transpiratie. Voor de donzen dekbedden van Yumeko wordt zuiver dons gebruikt. We bieden meerdere donzen dekbedden aan, zo vindt u bij ons donzen dekbedden van vederlicht eendendons en dons deluxe dekbedden van heerlijk zacht ganzendons aan. Meer lezen over het verschil tussen eendendons en ganzendons? Lees het hier.

Wollen dekbed

wol van een schaap in een wollen dekbed van yumeko

Wol is iets zwaarder dan dons. Perfect voor mensen die het fijn vinden om echt het gewicht van hun dekbed te voelen. Een wollen dekbed vormt zich minder naar het lichaam dan een donzen dekbed, maar ligt er meer bovenop, waardoor een heerlijk warm holletje onder de dekens ontstaat. Wol is bovendien een goed ademend en vochtregulerend materiaal. Een dekbed van wol is daarmee zowel geschikt voor de zomer als voor de winter. Wol is lekker warm, maar door de ventilerende eigenschap is het in de zomer niet té warm. Bekijk onze wollen dekbedden collectie hier.

Tencel dekbed

materiaal tencel in een tencel dekbed van yumeko

Een tencel dekbed is koel in de zomer en warm in de winter. Tencel is weer iets lichter dan wol, en vormt zich iets minder om u heen dan een donzen dekbed. Onder dit dekbed ligt u altijd goed. Het neemt snel de warmte van het lichaam aan, ademt en ventileert uitstekend. Vocht en lichaamswarmte worden perfect gereguleerd, dus van zweten is geen sprake. Tencel dekbedden zijn daarom bij uitstek geschikt voor mensen die veel transpireren. Bekijk onze tencel dekbedden collectie hier

3) Welke warmteklasse- of welk seizoens dekbed past bij mij?

De hoeveelheid warmte die u 's nachts nodig heeft verschilt van mens tot mens. Daarvoor is bepalend wat voor soort 'warmte type' u bent - lees ook hieronder punt 4. Om u te helpen met uw keuze worden dekbedden ingedeeld in warmteklassen - van 1 (heel warm) tot 4 (niet warm). De warmteklassen worden gemeten aan de hand van de dikte en warmte van een dekbed.

Klasse 1: all seasons dekbed

Een all seasons dekbed is minimaal 8,8 cm dik en geschikt voor een koude kamer of als u een 'Warme Slaper' bent. Onze all seasons wollen, tencel en donzen dekbedden zijn ingedeeld in Klasse 1. Dit zijn de warmste dekbedden die we in onze collectie hebben. Een all seasons dekbed bestaat bij Yumeko uit één lente/herfst dekbed (klasse 3) en één zomerdekbed (klasse 4), aan elkaar bevestigd met knoopjes, touwtjes, loopies of een rits. Bekijk onze all seasons collectie hier.

Klasse 2: winterdekbed

Onze donzen winterdekbedden hebben een dikte tussen 6,2 en 8,2 cm en vallen in klasse 2. Het dekbed is zeer goed voor de Nederlandse gematigd koude winters en koele kamers. Dit dekbed kan ook uw beste vriend zijn als u het snel koud krijgt 's nachts  (de Warme Slaper). Bekijk onze luxe winterdekbedden collectie hier.

Klasse 3: lente/herfst dekbed

Onze wollen, tencel en donzen lente/herfst dekbedden hebben een dikte tussen 4,0 en 5,7 cm en zijn ingedeeld in warmteklasse 3. Dit dekbed is geschikt voor een gematigde warmte in de slaapkamer en kan prima het hele jaar onder worden geslapen. Mensen die het vaak warm onder hun dekbed hebben, geven vaak de voorkeur aan een lente/herfst dekbed, omdat het hun meer koelte geeft (de Frisse Slapers). Bekijk onze lente/herfst dekbedden hier.

Klasse 4: zomerdekbed

Een klasse 4 dekbed heeft een dikte tussen 2,0 en 3,4 cm en heeft een lage warmte-isolatie. Een zomerdekbed is ideaal voor warme zomernachten. Een dunne luchtige zomerdekbed is het ultieme genot als het eigenlijk veel te warm is om onder uw dekbed te gaan liggen, maar u wel lekker toegedekt wilt slapen. Bekijk onze zomerdekbedden collectie hier.

4) Welk warmtetype ben ik?

ik heb het te warm of te koud in bed

Voor het kopen van een dekbed kunt u ook kijken naar welk warmtetype u bent. Bent u een Gemiddelde Slaper, een Frisse slaper of een Warme Slaper?

De Gemiddelde Slaper

Wisselt u graag van dekbed gedurende het jaar? Dan behoort u tot de grootste groep mensen, die altijd even moeten acclimatiseren als een nieuw seizoen aanbreekt. De gemiddelde slaper gebruikt in de zomer een fijn, koel ventilerend zomerdekbed en in de de winter, een lente/herfst dekbed wat lekker (maar niet te) warm is. Voor deze slapers raden we all seasons dekbedden aan. Bekijk onze all seasons collectie hier.

De Warme Slaper

Maakt u van uw bed het liefst het hele jaar door een warm knus nestje? Slaapt u bij voorkeur in een lekkere dikke pyjama, met daaronder wollige bedsokken? Dan bent u een Warme Slaper. Dit type moet vooral lekker warm blijven en gedijt meestal het beste bij dons, omdat dons een zeer hoge isolatiewaarde heeft en de warmte langer vasthoudt. Voor de Warme Slapers raden we een all seasons dekbed of winterdekbed aan.

De Frisse Slaper

De Frisse Slaper slaapt doorgaans in Adams kostuum en houdt van een koele slaapkamer met koel beddengoed. Een dekbed is wel fijn, maar het mag niet te warm of te zwaar zijn. Voor deze slaper raden we voor in de zomer een zomerdekbed aan, bijvoorbeeld ons meest ademende zomerdekbed van linnen. Voor de overige seizoenen is een wollen of tencel lente/herfst dekbed een uitkomst omdat het zeer goed ventileert en zich goed aanpast aan andere temperaturen. 

Meer veelgestelde vragen over dekbedden kunt u terugvinden op onze site. Lees meer.

 

5 signalen waarom het matras toe is aan vervanging

Yumeko matras

Gemiddeld brengen we een derde van ons leven door in bed. Als we 90 jaar zijn, hebben we dus ongeveer 30 jaar in bed gelegen. Dat is best een lange tijd en daarom is het maar al te belangrijk dat je matras lekker ligt, goed ventileert en de juiste ondersteuning biedt.  Maar hoe weet je of je matras nog goed voor je is? Hieronder hebben we 5 belangrijke signalen voor je op een rijtje gezet. Zo bepaal jij of je toe bent aan een nieuw matras.  

Het matras is al enige jaren oud

Kan jij je nog herinneren wanneer en waar je je huidige matras hebt gekocht? De tijd gaat vaak sneller dan we denken en voor je het weet, is je matras weer aan vervanging toe. De maximale levensduur van een matras is meestal zo’n 8 tot 10 jaar. Natuurlijk hangt dit wel af van de kwaliteit en materiaal van je matras. Zo gaat een matras met pocketvering langer mee dan een matras van (natuur)latex. Ga dus vooral bij jezelf na hoe oud het matras is waar je op slaapt. Als je het niet zeker meer weet, ben je waarschijnlijk toe aan een nieuw matras. 

Last van rugklachten

Rugklachten door een oncomfortabele matras

Als het matras wat ouder is, verliest het langzaam de ondersteuning en veerkracht. Dit gebeurt meestal onopgemerkt, omdat het gedurende de tijd gebeurd. Dus niet per se alleen na 8 jaar goed gebruik van je matras, maar ook na 5 of 6 jaar kun je hier lichamelijke problemen – zoals rugklachten – van ondervinden. Als het matras minder comfortabel ligt en je met rugpijn wakker wordt, krijgt je lichaam waarschijnlijk niet de nodige ondersteuning. Dan is het misschien tijd voor een nieuw matras. 

Onrustige nachtrust en/of vermoeid wakker worden

Als je veel ligt te woelen in bed tot je eindelijk in slaap valt, ligt je matras waarschijnlijk niet comfortabel. Dit zorgt ervoor dat je een onrustige nachtrust hebt en vermoeid wakker wordt. Het kan zijn dat je huidige matras niet (meer) bij je past en je eigenlijk toe bent aan een nieuw matras. Om erachter te komen of het matras nog goed voor je is, kun twee dingen checken: (1) wanneer je op je rug ligt, moet je hele rug in contact zijn met het matras en (2) wanneer je op je zij ligt, moet je wervelkolom in een rechte lijn liggen. De tweede check kan het beste door iemand anders worden beoordeeld. 

Het matras is minder schoon of minder hygiënisch 

Glas waterNaast dat we veel slapen in bed, bewegen we in bed en liggen we soms ook ziek in bed. Dat heeft een impact op de hygiëne van het matras. Gemiddeld verliezen we een kwart tot een halve liter aan vocht per nacht – dat zijn een tot twee glazen. Het matras reguleert en absorbeert dat vocht, maar naarmate de tijd vordert, verliest de functie zijn kracht. Dit kan ervoor zorgen dat vuil en schimmel zich ophoopt, wat de hygiëne van het matras niet bevordert. Soms bevat een matras zichtbare plekken, maar vaak is de verminderde hygiëne niet zichtbaar. Ook vanuit dit oogpunt is het dus zeker belangrijk om het matras tijdig te vervangen. 

Nieuw matras nodig?

Herken je 1 of meerdere signalen? Dan is het wellicht tijd voor een nieuw matras. In onze webshop vind je comfortabele pocketveer en natuurlatex matrassen. Onze matrassen bieden een goede ondersteuning. Ze zijn zo ontworpen dat ze 7 comfortzones bevatten. Hierdoor geeft het matras mee of tegendruk op de plekken waar dat nodig is en blijft de wervelkolom recht wanneer op de zij gelegen wordt. De matrassen bevatten een goede ventilatie, dit komt door de toplaag van 600 gram biologische wol per m2 en de zachte tijk van biologische jersey.

Benieuwd naar onze pocketveer en natuurlatex matrassen? Bekijk ze in de webshop of download onze matrassenbrochure waar meer informatie over de matrassen wordt gegeven. Wil je onze matrassen liever eerst even voelen en ervaren voor je tot een aankoop overgaat? Kom dan langs in onze showroom in Amsterdam voor uitgebreid advies, proefliggen en een lekker kopje koffie of thee. Wij helpen je graag de juiste keuze maken voor jouw matras. Stuur ons een e-mail door te klikken op deze link en maak een afspraak.

Dit is wat de wintertijd met ons doet

meisje in bed tijdens de wintertijd

De herfst is begonnen! Op de laatste zondag van oktober is het weer tijd om de klok een uur achteruit te zetten. Dat betekent dat we een uurtje langer in bed mogen blijven liggen. Hoewel de meesten graag van dit waardevolle extra uurtje gebruik maken, is de switch van zomer- naar wintertijd toch niet altijd even goed voor ons slaapritme. Lees hieronder wat de wintertijd met ons slaapritme doet.

Oorsprong zomer- en wintertijd

het boek the waste of daylight

Hoewel Benjamin Franklin (1706-1790) al eens voorstelde om effectiever met het daglicht om te gaan, deed William Willet (1856-1915) een serieus voorstel met ‘The Waste of Daylight’. In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd in Duitsland en in de bezette delen van Nederland, België en Frankrijk voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was immers duur en op deze manier konden de kolen worden bespaard.  

In 1977 zijn de winter- en zomertijd in Nederland opnieuw ingevoerd. Er vond toen een oliecrisis plaats en het verzetten van de klok zou veel energie moeten besparen. Sindsdien verzetten we onze klok in het voorjaar op de laatste zondag van maart en in het najaar op de laatste zondag van oktober. 

De invloed van de zomer- en wintertijd op ons slaapritme

meisje in het gras aan daglicht blootgesteld

Verstoord slaapritme

Dat het vooruitzetten van de klok van winter- naar zomertijd invloed op ons slaapritme heeft, zijn we mee bekend. We slapen immers een uur minder en dat maakt ons vermoeider. Maar wist je ook dat het achteruitzetten van de klok van zomer- naar wintertijd een groot effect op ons slaapritme heeft? Hoewel een uurtje langer slapen niet verkeerd klinkt, blijken de voordelen maar beperkt te zijn. Door de instelling van het winteruur veroorzaken we dat mensen een verstoord slaapritme ontwikkelen. Ook dagen- of wekenlang na het instellen van de wintertijd kunnen hier problemen van worden ondervonden. 

Minder daglicht

Door het instellen van de wintertijd worden we een uur minder aan daglicht blootgesteld. Ook hier moet ons lichaam aan wennen. Melatonine wordt opgewekt als het donker wordt en is belangrijk om in slaap te vallen. Op basis van de hoeveelheid licht maken onze hersenen melatonine aan. Door het gebrek aan licht en een onnatuurlijke levensstijl (we staan in het donker op en de zon gaat vroeg onder), raakt ons bioritme verward

Tips om beter te slapen na het instellen van de wintertijd

  • Ga een uur later slapen op de avond waarop de wintertijd wordt ingesteld. Zo ga je ‘met de tijd mee’. Je bent perfect voorbereid als je een week ervoor iedere dag steeds later gaat slapen, dan went je lichaam alvast aan het nieuwe ritme. 

  • Probeer zoveel mogelijk aan daglicht te worden blootgesteld. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling tijdens de lunch. Zo maakt je lichaam genoeg melatonine aan.

  • Zorg voor een standaard ritme voor het slapengaan. Drink bijvoorbeeld een kop thee en/of lees een boek voor het slapengaan. Als je dit iedere avond doet, bouw je een rustig ritme op en bereid je je lichaam voor op de nacht. 

 

Waarom we ons bed niet moeten opmaken

yumeko-bed

Het bed opmaken. Veel zweren erbij. De slaapkamer gaat er mooier en ordelijker van uitzien en ook zou het ervoor zorgen dat we de rest van de dag productiever zijn. Maar is het opmaken van het bed wel zo goed als het op het eerste gezicht lijkt? Een studie die is gepubliceerd door de University van Kingston in London laat zien dat het juist negatieve effecten op de gezondheid heeft. Zij beargumenteren dat een onopgemaakt, rommelig bed ziekten kan voorkomen. Hoe dan? Wij leggen het uit.

Effect op de gezondheid

huismijt-yumeko-bed-opmaken

Om te bewijzen dat het opmaken van het bed schadelijk voor onze gezondheid kan zijn, lieten de onderzoekers zien dat het opmaken van de lakens een perfect nest voor mijten maakt en hun levenscyclus verlengt.  

In elk bed leven gemiddeld 1,5 miljoen huismijten. Deze microscopisch kleine diertjes kunnen niet met het blote oog worden gezien. Ze leven van menselijke huidschilfers en vertoeven het liefst in een warme, vochtige atmosfeer. Omdat lakens en dekbedden vaak vocht en hitte bevatten door het zweet dat we produceren wanneer we slapen en dit wordt gecombineerd met een slechte ventilatie, creëren we een ideale habitat voor de huisstofmijten. Hierdoor krijgen ze de kans zich makkelijk te reproduceren en langer te leven. 

astma-yumeko

Door een ideale leefomgeving voor huismijten te creëren, hebben we een grotere kans om last te krijgen van astma, eczeem, chronische hooikoorts, diverse ademhaling allergieën, wat allen kan leiden tot slapeloosheid – en dat willen we niet ;-)! 


Laat het bed luchten

Volgens Dr. Pretlove, de leider van het team wetenschappers die de studie hebben gepubliceerd, zouden we het bed niet moeten opmaken en de lakens opengeslagen moeten laten liggen om het aantal huismijt te verminderen en ziektes te voorkomen. Ook wordt aangeraden de slaapkamer te laten ventileren en de zon op het bed te laten schijnen. Mijten kunnen geëlimineerd worden met verse, schone lucht en blootstelling aan de zon. Dus, morgenochtend hoeven we niet het bed op te maken. We mogen lekker lui zijn. En de ramen en gordijnen? Die mogen wagenwijd open staan. 

Huismijtvrij beddengoed

Huismijt leeft niet alleen op, maar kan ook in beddengoed. De dekbedden en kussens van Yumeko hebben het Nomite label en zijn dus huismijtvrij. De tijken – hoes van de dekbedden en kussens – zijn extra dicht geweven waardoor de huismijt er niet in kan. Dat is wel zo fijn.

Blog