Yumeko.nl maakt gebruikt vancookies.OK

Gratis verzending en retour

Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, volgende dag in huis*

Tips om goed te slapen.

Er zijn heel veel slaaptips te vinden. Deze werken bij mij:

Goede gewoonten om goed te slapen:

1. Beweeg of sport iedere dag, al is het maar een wandeling.
2. Geen cafeine na 7 uur 's avonds (en dus ook geen zwarte of groene thee).
3. Stop een uur voor je naar bed gaat met alles waarvoor je hersenen alert moeten zijn. Dus papieren opruimen ok, maar geen analyse van de kwartaalcijfers maken.
4. Zorg voor een koele temperatuur in je slaapkamer.
5. Zorg voor een donkere slaapkamer. Onderzoek laat zien dat zelfs het lichtje van je digitale wekker een slaapcyclus kan doorbreken.
6. Houd je slaapkamer netjes. Het is niet rustgevend om door de rotzooi naar je bed te klauteren.
7. Lees. Ik val altijd eerder in slaap dan ik wil. En welk boek maakt weinig uit heb ik ontdekt.
8. Slaap groen. Het is wel zo rustgevend als je weet dat je beddengoed, kussens en dekens helemaal eco zijn gemaakt.

Als je toch niet kan slapen:
1. Adem langzaam en diep en concentreer je op je ademhaling.
2. Een hoofd dat omloopt met alles wat je nog had moeten/willen doen. Stap uit bed en schrijf het op. Voor morgen. Notitieboekje naast je bed werkt ook.
3. Koude voeten: kruik in bed of sokken aan. Of ze tegen je partner aan leggen.
5. Rek je langzaam helemaal uit en concentreer je op wat je voelt in je lichaam. Van je tenen tot je kruin.
6. Drink iets warms. Iedereen kent het warme melk verhaal. Sleepy time thee kan natuurlijk ook.
7. Gaap!
9. Maak jezelf wijs dat je zo op moet staan, dat de wekker zo afloopt en je ochtendritueel begint. Dat kan zo'n vermoeiend vooruitzicht zijn dat je er van in slaap valt.
10. Als het echt niet lukt: sta op en wees blij met de extra tijd vandaag. Doe wat simpele dingen. Beetje opruimen, boodschappen lijstje maken.