Onze missie
Change the world sleeping – dat is onze droom. Want de wereld moet veranderen en verduurzamen. Dat doen wij door de wereld van het slapen en de wereld van de slapers te veranderen.
Wij willen consumenten een duurzaam alternatief bieden voor producten in de slaap- en badkamer. We zoeken naar de mooiste en meest duurzame materialen en maken producten van de allerhoogste kwaliteit. Zacht voor u en zacht voor de wereld.
Yumeko is een social enterprise. Dit houdt in dat we impact vooropzetten maar wel een verdienmodel hebben: we zijn een bedrijf met een missie.
Change the world sleeping.
Dat is onze droom.
Milieu, mens en dier
De productie van de textiel industrie leidt tot vervuiling van bodem, grondwater en rivieren met chemicaliën en microplastics, wat weer onder andere leidt tot een verlies van biodiversiteit en gezondheid van boeren en arbeiders. In veel landen waar katoen wordt verbouwd zijn geen afspraken over arbeidsvoorwaarden zoals een minimumleeftijd of maximale werkuren. En voor producten waar dierlijk materiaal wordt gebruikt, zijn vaak weinig tot geen welzijnsstandaarden. En die vervuiling en uitbuiting is helemaal niet nodig. Wij geloven dat het anders kan.
Al onze producten zijn gemaakt van de mooiste natuurlijke materialen, door verantwoorde producenten en ketens. We doen niet mee aan fast-fashion trends, maar focussen op het bouwen van een permanente collectie van betekenisvolle producten. Ieder item is een voorbeeld van tijdloze, hoge kwaliteit vakmanschap, zonder compromissen te maken voor milieu, mens en dier.
De verandering begint bij ons.
Bij Yumeko slapen we natuurlijk heerlijk, maar dat is geen reden om achterover te leunen. We blijven streven naar nog betere, mooiere en groenere producten. Het kan altijd beter. Ieder jaar meten we daarom de impact die we samen met onze klanten maken. Die impact groeit. Jaarlijks rapporteren we onze vorderingen in ons Impact Report.
Wij vinden dat wij in onze productieketens een maatschappelijke verplichting hebben ten aanzien van de zorg voor de natuur en overbelasting van de aarde, de zorg voor dieren en voor de mensen die voor ons werken.
We hebben onze missie vertaald naar verschillende activiteiten en einddoelen; met zowel directe als indirecte impact. We noemen dit model onze Theory of Change en het vormt een belangrijk uitgangspunt voor ons handelen. Het model helpt ons bewust na te denken over de bijdrage van onze activiteiten; welke verandering streven we na en hoe kunnen we nog meer impact bereiken?
Yumeko's Theory of Change
Sinds 2012 brengen we ieder jaar een Impact Report uit, waarin we laten zien welke impact we in het jaar ervoor hebben bereikt. We willen als onderneming de slaapwereld veranderen waar, net als in veel andere industrieën, te vaak onverantwoord wordt geproduceerd. Het businessmodel van Yumeko draagt bij aan een eerlijkere verdeling van waarde in de keten en aan een betere en schonere wereld.